ДИСПЛАЗІЯ ШИЙКИ МАТКИ

Дисплазія шийки матки

Що таке дисплазія шийки матки?

Ступені дисплазії шийки матки

ЦІН легкого ступеня

ЦІН середнього ступеня тяжкості

ЦІН тяжкого ступеня

Причини дисплазії шийки матки (ЦІН)

Діагностика дисплазії шийки матки

ПАП-тест

Кольпоскопія

Біопсія шийки матки

Консервативне лікування дисплазії

Інструментальне лікування дисплазії шийки матки

Абляція шийки матки (радіохвильова або аргоноплазменна)

Процедура петлевьої електроексцизії (LEEP)

Конізація шийки матки (електроконізація, або конізація скальпелем)

Профілактика дисплазії шийки матки

Безпечний секс і дисплазія шийки матки

Вакцинація проти ВПЛ

Мазок Папаніколау

Що таке дисплазія шийки матки?
Цервікальна інтраепітеліальна неоплазія (ЦІН) є передраковим станом, при якому на поверхні шийки матки розвиваються аномальні клітини. Шийка — це нижня частина матки, яка переходить у піхву. «Інтраепітеліальна» означає, що аномальні клітини присутні на поверхні (епітеліальної тканини) шийки матки. Інша назва ЦІН — дисплазія шийки матки. Важливо пам’ятати, що у більшості людей ЦІН не переходить в стан раку. Для його розвитку потрібні роки, що дає лікарям час для пошуку та усунення проблемних зон. Це захворювання частіше зустрічається серед жінок дітородного віку, особливо серед жінок у віці від 20 до 35 років ЦІН зазвичай не викликає ніяких симптомів. Аномальні клітини виявляються після інструментальних і лабораторних методів дослідження.
Ступені дисплазії шийки матки
Цервікальну інтраепітеліальну неоплазію можна класифікувати за ступенем ураження епітеліальної тканини:
ЦІН легкого ступеня
CIN 1 - відноситься до дисплазії, яка охоплює близько третини товщини епітелію.
ЦІН середнього ступеня тяжкості
CIN 2 або дисплазія шийки матки 2 ступеня відноситься до аномальних змін приблизно від однієї третини до двох третин епітеліального шару.
ЦІН тяжкого ступеня
CIN 3 або дисплазія шийки матки 3 ступеня є найбільш небезпечною формою) - це стан, який вражає більше двох третин епітелію.
Причини дисплазії шийки матки (ЦІН)
У більшості випадків дисплазія виникає внаслідок проникнення в організм ВПЛ (вірусу папіломи людини). Заразитись ВПЛ можна маючи сексуальний контакт з людиною, зараженою вірусом. У більшості випадків протягом 2 років імунна система здатна сама позбавиться від вірусу. Відомо більше 100 штамів ВПЛ. Деякі з них, особливо ВПЛ 16 і 18 типів, частіше вражають жіночу репродуктивну систему, викликаючи CIN і рак шийки матки. Вважається, що більше 75% сексуально активних жінок інфікуються ВПЛ в певний момент часу. Близько 50% інфекцій ВПЛ зустрічаються у жінок у віці від 15 до 25 років. У більшості випадків вірус елімінується з організму самостійно, але якщо через певні причини він залишився в ньому — можуть виникнуть ускладнення, такі як дисплазія. Точно невідомо, чому у деяких жінок після інфікування ВПЛ розвивається ЦІН. Певну роль відіграють високоонкогенні типи ВПЛ. Інші фактори ризику включають в себе:
  • Вік жінки
  • Куріння сигарет
  • Використання імунодепресантів
  • Велика кількість сексуальних партнерів
  • Сексуальна активність у жінок молодше 18 років
  • Зараження вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ)
Діагностика дисплазії шийки матки
ПАП-тест
Оскільки CIN зазвичай протікає безсимптомно, для виявлення аномальних клітин необхідний мазок Папаніколау (ПАП-тест).
Кольпоскопія
Якщо тест Папаніколау неясний або завдяки ньому виявлені аномалії, наступним кроком може бути кольпоскопія (для дослідження ш / м і оточуючих структур під мікроскопом).
Під час кольпоскопії, лікар зможе оцінити структуру шийки матки, побачити зміни характерні для дисплазії і при необхідності взяти з підозрілих ділянок зразок тканини для подальшого гістологічного вивчення
Біопсія
Завдяки результатам біопсії, можна точно визначити ступінь дисплазії, а при необхідності з такого зразка тканини проводять ДНК-тест на наявність в ній папіломавірусу.
Консервативне лікування дисплазії
Лікування буде залежати від різних факторів, включаючи важкість ЦІН, вік пацієнта, супутні захворювання, дітородні плани пацієнта та ін. Процедури по лікуванню ш / м можуть вплинути на здатність мати дітей, тому жінки повинні обговорити всі можливі варіанти лікування з лікарями. При діагностиці легкого ступеня неоплазії лікування зазвичай не потрібне. У більшості випадків цей стан проходить самостійно. Тільки близько 1% випадків низького рівня CIN прогресують до цервікального раку. Ваш лікар може вибрати консервативний підхід, при якому перевага віддається спостереженню (при цьому періодично береться мазок Папаніколау для моніторингу будь-яких змін і проводиться кольпоскопія). При наявності помірного і важкого CIN лікування спрямоване на видалення аномальних тканин, оскільки в цих зонах є шанс злоякісного переродження.
Інструментальне лікування дисплазії шийки матки
  • Абляція шийки матки (радіохвильова або аргоноплазменна)
    Метод впливу на уражені ділянки тканин, при якому відбувається їх коагуляція і висушування. При цьому немає можливості взяти зразок для гістологічного дослідження.
  • Процедура петлевьої електроексцизії (LEEP)
    Для видалення тканини використовує невелику електрично заряджену дротяну петлю. На відміну від процедур абляції, за допомогою LEEP можна відбирати зразки тканини для подальшого аналізу. Метод широко використовують для лікування CIN2 i CIN3.
  • Конізація шийки матки (електроконізація, або конізація скальпелем)
    Хірургічна процедура, при якій видаляється конусоподібний шматочок тканини, змінений дисплазією. Раніше конізація була кращим методом лікування всіх цервікальних неоплазій, але в сучасному світі вона призначена для лікування тільки важких форм захворювання. Конізація також може надати зразок тканини для подальшого тестування. Вона має більш високий ризик ускладнень, включаючи стеноз цервікального каналу і післяопераційну кровотечу.
Зазвичай CIN успішно піддається лікуванню. Абляція і резекція ефективні приблизно в 90% всіх випадків, з ймовірністю рецидиву ЦІН 10% після лікування. Дуже рідко дисплазія прогресує до раку (у випадках, коли пацієнт роками не проходить профілактичні огляди у гінеколога). Пацієнтам рекомендується проходити повторний ПАП-тест кожні 3-6 місяців протягом 1-2 років після видалення дисплазії. Далі, якщо немає ніяких змін, пацієнти можуть проходити ПАП-тест 1 раз в рік.
Профілактика дисплазії шийки матки
Безпечний секс
Пам'ятайте, що ВПЛ передається не тільки статевим шляхом. Існує ймовірність його передачі при контакті рук з геніталіями партнера та пероральному контакті з геніталіями. Єдиний спосіб ефективно запобігти зараженню ВПЛ - це не займатися сексом взагалі. Використання презервативів може знизити ризик інфікування папіломавірусом, але вони не є повністю ефективним захисним методом.
Вакцинація проти ВПЛ
У даний час застосовується 2 типи вакцини: Cervarix (ефективна від 2 найнебезпечніших типів ВПЛ) і Gardasil (ефективна проти 4 типів ВПЛ, найбільш тісно пов'язаних з ЦІН).
Мазок Папаніколау
Жінки повинні пройти перший мазок Папаніколау в 18-21 рік. Пап-тести не можуть запобігти цервікальній інтраепітеліальній неоплазії, але вони корисні, оскільки можуть виявити її на ранніх стадіях.