Молочниця: причини, симптоми, діагностика, лікування

Молочниця: що це?

В нормі у кожної жінки в піхві присутня певна мікрофлора, в тому числі дріжджоподібні гриби під назвою Candida (зазвичай Candida albicans). Але надмірне їх розмноження призводить до грибкової інфекції, яку називають кандидозом або молочницею.

Причини молочниці

У жінок дітородного віку дріжджові інфекції, викликані Candida albicans, особливо поширені. Ці дріжджі зазвичай знаходяться на шкірі або в кишечнику. При порушенні нормальної вагінальної мікрофлори, кандида починає розмножуватися, приводячи до так званої молочниці. Вагінальні дріжджові інфекції частіше зустрічаються у жінок, які:
  • Вагітні
  • Хворіють на діабет
  • Дріжджові інфекції частіше виникають безпосередньо перед менструацією.
  • Носять щільну або синтетичну нижню білизну, яка не дозволяє повітрю циркулювати
  • Приймають антибіотики. Пероральні а/б, як правило, вбивають бактерії, які зазвичай знаходяться в піхві та перешкоджають росту дріжджів. Таким чином, використання антибіотиків збільшує ризик розвитку кандидозу.
  • Мають ослаблену імунну систему, яка або пригнічена препаратами (такими як кортикостероїди або хіміотерапевтичні препарати), або порушена захворюванням (таким як СНІД)
  • Використовують внутрішньоматкові контрацептиви
Після менопаузи кандидоз зустрічаються рідко, за винятком жінок, які приймають гормональну терапію.

Симптоми і ознаки молочниці

Симптоми дріжджових інфекції можуть погіршитися за тиждень до початку менструального циклу.
  • Піхва та вульва можуть свербіти або "пекти", особливо під час статевого акту
  • Наявність інтенсивних білих виділень, часто густих та які нагадують сир (звідси і назва молочниця)
  • Відчуття печіння під час сечовиділення
  • Зовнішні статеві органи червоні і опухлі

Діагностика вагінального кандидозу

Якщо у вас спостерігаються незвичайні виділення з піхви, вони тривають декількох днів, або доставляють хворобливі симптоми, ви повинні звернутися до лікаря.
Лікарі діагностують дріжджову інфекцію на підставі симптомів, таких як густі білі виділення, що часто нагадують сир.
Потім вони задають питання про виділення, інші симптоми, можливі причини (такі як діабет, або використання антибіотиків або гормонів) і гігієну.
Щоб підтвердити діагноз, лікарі роблять обстеження тазу.
При огляді піхви гінеколог бере зразок виділень за допомогою ватного тампона. Зразок досліджують під мікроскопом і іноді культивують (поміщають в речовину, яка дозволяє мікроорганізмам рости). За допомогою даних обстежень лікар зазвичай може з точністю визначити мікроорганізм, що викликає симптоми.
При необхідності лікар також використовує ватний тампон для взяття проби рідини з шийки матки (нижня частина матки, яка відкривається в піхву). Цей зразок перевіряють на венеричні захворювання.

Як лікувати молочницю?

Дріжджові інфекції лікують протигрибковими препаратами. Їх можна використовувати наступними способами:
Крем
Наносити у вигляді крему на уражену ділянку
Свічки від молочниці
Вставляти в піхву як супозиторії
Таблетки від молочниці
Приймати перорально
Основними препаратами, які використовують для лікування молочниці є флуконазол, бутоконазол, клотримазол, міконазол і тіоконазол. Але ви повинні розуміти, що дозу препарату і спосіб застосування повинен призначати виключно лікар, так як інші захворювання, можуть мати схожу клінічну картину з кандидозом (але при яких ці препарати не ефективні).

Профілактика молочниці (кандидозу) у жінок

Для запобігання розвитку молочниці дотримуйтесь декількох простих вказівок:
  • Не приймайте антибіотики часто і самостійно без призначення лікаря
  • Дотримуйтеся правильного харчування (виключіть борошняне і солодке)
  • Носіть тільки натуральну білизну
  • Мінімізуйте використання щоденних прокладок, а при їх використанні не забувайте вчасно замінювати
  • Проводьте правильну інтимну гігієну (не використовуйте миючі засоби з ароматизаторами і барвниками, після відвідування туалету потрібно витиратися спереду-назад, від сечівника до анусу)
  • Не використовуйте миючі засоби з ароматизаторами і барвниками