Вагініт - причини, симптоми, діагностика та лікування

Що таке вагініт?

Симптоми кольпіту

Причини кольпіту

Інфекційний збудник вагініту

Бактерії

Алергія

Інші причини

Сприяючі фактори розвитку вагініту

Види кольпіту

Атрофічний кольпіт

Вагініт внаслідок бактеріального вагінозу

Трихомонадний кольпіт

Кандидозний вагініт (дріжджовий кольпіт)

Діагностика вагініту

Лікування кольпіту

Профілактика кольпіту

Що таке вагініт?
Кольпіт або Вагініт — це запалення слизової оболонки піхви. Найчастіше, він виникає в результаті поширення будь-якої інфекції. При цьому, зазвичай, у пацієнта спостерігаються виділення, свербіж, печіння і можлива біль при статевому акті. Це стан, який більшість жінок переносять хоча б раз в житті. Якщо провести своєчасну діагностику і лікування, то кольпіт не буде нести особливої небезпеки жіночому здоров’ю.
Симптоми кольпіту
Найбільш поширені симптоми вагініту включають в себе:
  • Подразнення зовнішніх статевих органів
  • Білі, сірі, водянисті або пінисті виділення з піхви
  • Запальний процес приводить до почервоніння, набряку статевих губ і області промежини
  • Дизурія, яка проявляється болем або дискомфортом при сечовипусканні
  • Болючий статевий акт, відомий як диспареунія
  • Неприємний, або рибний запах з піхви
Причини кольпіту
    Інфекційний збудник
    Інфекційний збудник є основною і найбільш поширеною причиною кольпіту. 90% усіх випадків викликається гонореєю, хламідіозом, мікоплазмою, герпесом, деякими паразитами, або поганою гігієною.
    Бактерії
    Вагініт може виникнути і до настання статевої зрілості, причиною також можуть бути різні бактерії. У маленьких дівчаток або підлітків Streptococcus spp є більш імовірною причиною вагініту, тому, що неправильна гігієна поширює бактерії з анальної області в статеві органи.
    Алергія
    У дорослих жінок інфекційний процес найчастіше обумовлений гарднереллой. Іноді причиною вагініту є алергічна реакція, наприклад, на презервативи, сперміциди, деякі засоби для інтимної гігієни і духи, місцеві ліки, креми, лосьйони і навіть сперму. У деяких жінок причиною вагініту також може бути роздратування від використання тампонів.
    Інші причини
    Близькість піхви до анусу, недолік естрогену, відсутність волосся на лобку і недолік губних жирових виділень можуть збільшити ризик розвитку вульвовагініту перед статевим дозріванням.
Сприяючі фактори розвитку вагініту
  • Вагітність
  • Часте використання антибіотиків
  • Вузькі штани або волога нижня білизна
  • Низький рівень естрогену під час менопаузи
  • Спринцювання і використання вагінальних препаратів, таких як спреї, сперміциди і протизаплідні пристрої
  • Деякі експерти вважають, що наявність декількох статевих партнерів може збільшити ризик бактеріального вагінозу, який є причиною специфічного вагініту
  • Наявність статевого партнера жіночої статі може також збільшити ризик розвитку бактеріального вагінозу на 60 відсотків
  • Жінки з діабетом особливо схильні до вагініту
Види кольпіту
Залежно від причини виникнення, існує кілька видів вагініту. Найбільш поширеними є:
Атрофічний кольпіт
Під час менопаузи, коли знижується рівень естрогенів, ендотелій або слизова оболонка піхви стоншується, що робить його більш схильним до подразнення і запалення.
Вагініт внаслідок бактеріального вагінозу
Причиною є надмірне зростання кількості нормальних бактерій. Такі пацієнти зазвичай мають низький рівень лактобацил (молочнокислих бактерій)
Трихомонадний кольпіт
Викликаний одноклітинним паразитом, який передається статевим шляхом. Він може заразити інші частини сечостатевого тракту, в тому числі уретру, і викликати при цьому уретрит.
Кандидозний вагініт (дріжджовий кольпіт)
Викликаний Candida albicans яка тягне за собою грибкову інфекцію, відому як молочниця.
Діагностика вагініту
При діагностиці вагініту лікар проведе медичний огляд і розпитає про історію хвороби, зокрема, про перенесені інфекції, що передаються статевим шляхом.
Також гінекологу потрібно провести обстеження органів малого таза, перевірити стан слизової піхви, наявність запалення або надлишкових виділень.
Причину вагініту можна діагностувати, перевіряючи зовнішній вигляд слизової оболонки і вагінальної рідини, рівень рН піхви, присутність летючих амінів (газ, який викликає неприємний запах) і лабораторного дослідження вагінальних виділень.
Лікування кольпіту
Лікування залежить від провокуючого фактора. Воно може складатися з стероїдів, місцевих або оральних антибіотиків, протигрибкових або антибактеріальних кремів.
  • Бактеріальний вагініт (БВ) зазвичай лікують такими препаратами, як метронідазол (флагіл) або кліндаміцин.
  • Ліки, які використовуються для лікування грибкової інфекції, включають протигрибкові препарати.
  • Для лікування сильного подразнення використовується крем кортизон.
  • Антигістамінні препарати, якщо запалення викликано алергічною реакцією.
  • Крем з естрогеном використовують, якщо вагініт виник під час менопаузи через низький рівень естрогену.
Профілактика кольпіту
Наступні рекомендації можуть допомогти запобігти вагініт:
  • Хороша загальна гігієна
  • Використовуйте м'яке мило без подразників або запахів
  • Носіть бавовняну білизну
  • Носіть вільний одяг
  • Після відвідування туалету витирайтесь спереду назад, щоб уникнути поширення бактерій від ануса до піхви
  • Уникайте спринцювань і подразнюючих агентів, що присутні в гігієнічних аерозолях, милах і інших продуктах для інтимної гігієни
  • Використовуйте презерватив під час сексу
  • Використовуйте антибіотики тільки після призначення лікаря